tisdag 21 februari 2012

Vägrar


Nu behöver jag be alla kloka hundägare om råd.

Flisan har börjat vägra när vi ska gå ut och gå. Och det är inte för att det är kallt. Går vi ut i trädgården så skuttar hon på glad som en lärka och rusar omkring och har så kul och vill inte gå in. Nej det här händer när vi ska gå ut och gå i koppel. Hon märker redan när vi går ur hissen att vi är på "fel" våningsplan alltså nere i entrén och inte på väg ut i trädgården.

I går kväll kvittrade jag på och gav henne beröm för varje steg hon tog mot mig och det gick faktiskt ganska bra. Men sedan kan hon tvärstanna på trottoaren och bara vägra att gå. Min taktik har hittills varit att vänta ut henne och varje gång hon börjar ta några steg mot mig så får hon osedvanligt mycket beröm och ibland någon godisbit.

Men varför gör hon så här?

När hon väl släpper sinnestillståndet som innefattar vägra så har hon ju en jättetrevlig promenad och jag ser hur kul hon tycker att det är.

Ska jag göra något annorlunda?

Tips mottages tacksamt!

4 kommentarer:

  1. Det är lite tidigt för hennes trotsålder tycker jag,men testa matte o husse är spännande,ett lite ryck i kopplet t.ex.Lycka till
    Carin

    SvaraRadera
  2. Fråga experten Lillan. Men jag tror att du får locka hela Jungfrugatan med godis och beröm. För när man har kommit upp till kyrkan brukar det gå bra sen.Och går du mot Karlavägen så är det bara första kvarteret sen brukar det gå bra.Om det inte har blivit värre.Men som sagt fråga Lillan, det gör jag.

    SvaraRadera
  3. Släpp kopplet och gå åt motsatt håll! göm dig bakom en bil eller liknande längre fram, då kommer hon komma och leta efter dig.

    SvaraRadera
  4. Min valpis hade exakt samma beteende. Gör promenaderna till dagens höjdpunkt. Koppel betyder "nu ska vi leka snörleken" dvs allt är så mycket roligare när matte håller i det där snöret som sitter runt min hals. Ge hennes torrfoder måltider i form av roliga lekar när ni leker "snörleken" kasta tex små godisar på marken framför henne. Låt henne söka, ta med favorit leksaken eller trasan o busa med henne med kopplet på. Allting ska vara kul. När hon stannar sätt dig på huk o låtsas hitta en godsak på marken, då blir hon genast nyfiken o kommer fram till dej. osv osv. Ha tålamod, Ja lovar det kommer lossna!:)

    SvaraRadera