onsdag 29 februari 2012

Råttgift

Säga vad man vill om Humlegården. Det är väldigt fint där och perfekt läge nära jobbet. Flisan tycker om att springa omkring där och hon träffar många andra snälla hundar som hon leker med ibland.

Men...i utkanten av Humlegården ligger en sommarrestaurang som kallas Humlan. Runt den så är det råttgift utplacerat. Jag såg de här dekalerna tydligt uppsatta kring området. Lite obehagligt är det såklart - men vet man om det så kan man ju undvika just det här området för att vara på den säkra sidan.


Råttgift är ju väldigt farligt för hundar. Efter att jag sett dekalerna så var jag tvungen att läsa på lite och lärde mig bland annat följande:

Råttgift innehåller ett ämne som försämrar blodets förmåga att koagulera. Råttor som äter giftet dör av inre blödningar. Det läskiga med hundar som ätit råttgift är att symptomen är väldigt ospecifika och det tar ca 3-5 dagar innan en hund reagerar på giftet. Ofta märks inte förgiftningen på annat sätt än att hunden blir trött och slemhinnorna bleka. Hunden kan också få svårt att andas och orkar till slut inte gå. Hunden kan i värsta fall förblöda av inre blödningar :(

Upptäcker man detta i tid behandlar man hunden genom att ge den K-vitamin, både för att förebygga blödning och som en del av behandlingen för de hundar som redan hunnit utveckla blödningssymptom. Vila är också väldigt viktigt.

Hualigen, tur att jag var uppmärksam på dekalerna. Flisan som är en riktig citytjej får verkligen se storstadens baksida. Tur att matte har ögon med sig och det ska jag fortsätta med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar