måndag 30 januari 2012

Monster

Fästingar är riktiga monster. Gör de verkligen någon nytta i näringskedjan?


Jag pratade med veterinären om fästingar i förra veckan. Vilka skador de kan medföra de äckliga små krypen! Tydligen blir fästingarna aktiva redan i 5 plusgrader så de är värt att fundera på skydd till Flisan redan nu. Frågan är bara vilket...

Veterinären nämner tre olika varianter av fästigskydd där Exspot ger ett fullgott skydd. Däremot kan det uppstå obehagliga biverkningar så jag får verkligen väga in fördelar och nackdelar. Flisans veterinär har sett många hundar bli sjuka och dö i fästingsjukdomar och hon förespråkar därför Exspot. Eller som hon säger: - Om det var min hund...

Frontline
Frontline appliceras i droppform i hundens päls så nära huden som möjligt. Den aktiva substansen är fipronil. Substansen dödar insekter och kvalster genom okontrollerad aktivitet i deras centrala nervsystem. Frontline är relativt ofarligt för hunden och biverkningarna är få. Dock är medlet inte lika effektivt som de följande två.

Scalibor
Scalibor är ett fästinghalsband. Den aktiva substansen är deltametrin och finns jämt fördelat i halsbandet och sprids via hundens fettfilm. Den aktiva substansen tas inte upp genom hundens hud. Biverkningar kan förekomma såsom avgränsade hudskador, lokal inflammation i huden med rodnad klåda och håravfall. I ytterst sällsynta fall har darrningar och slöhet observerats. Fästingar kan ändå fästa på hunden och ett fullgott skydd kan inte garanteras.

Exspot
Exspot är ett form av gift som droppas i hundens päls så nära huden som möjligt. Den aktiva substansen är den syntetiska pyretroiden permetrin. Substansen når insekternas nervceller och leder till deras död. Toxiciteten för varmblodiga djur är låg. Skall ej användas på hundar vars kroppsvikt understiger 5 kg.  Biverkningar kan förekomma i form av hudskador och håravfall. Även symptom som muskeldarrningar, kramper och koordinationssvårigheter har rapporterats. Detta är ett fullgott skydd för hunden.

Alla tre köps receptfritt på Apoteket. Vad är era erfarenheter? Vilket medel tycker ni är bäst och varför? Flisan bor ju i fästingbältet så vi vill ju vara försiktiga, även för egen del eftersom hon har en tendens till att vilja fortsätta sova i vår säng och soffa.

Död åt fästingarna!

9 kommentarer:

  1. Fästingar är verkligen ett gissel, när Flisan varit ute på ängar och i skog ska vi borsta av henne så vi förkoppningsvis får bort fästingar om de är i pälsen på henne innan vi släpper in henne i bilen.

    SvaraRadera
  2. Jag röstar på INGET fästingskydd! ;) Det är gift, och tänk dig hur många sommrar hon då måste bära detta, förmogligen farligare än vad chansen är att en fästing smittar. Nej whippet är lätt att se krypande fästingar på! Vi visstas i ett fästingrikt område på sommrarna och i sommras plockade jag bort massor som kröp från min whippet, men endast 3st som satt fast på hela sommaren. Däremot min andra hund jag hade då som hade längre päls hade många fler som satt fast.

    Jag läste på nån såndär fästingsmedels förpackning och det stod att barn och katt bör ej umgås med hunden vid anvädning, dessutom att hunden bör ej bada i insjöar för det då förgiftar fisken, och de häller folk på sina hundar....
    Nej gör som Per skrev, kolla igenom henne och kanske borsta av henne efter prommenad i skogen, är ni bara på "asfaltsprommenad" eller på klippt gräsmatta är chansen minde för fästing. Det tar många timmar för en fästing att sätta sig, om man dessutom plockar bort den som satt sig snabbt(före24h) så är chansen minimal att den fört över ev. smitta. Nu blev det mycket text! Men det är förmycket hysteri kring fästingar, det är inget att oroa sig över tycker jag. :)

    SvaraRadera
  3. Hej Lisa, ja det är ju just det - att det känns obehagligt att ge sin hund gift. För det är ju faktiskt det man gör när man ger Exspot framför allt, som är det allra starkaste.

    Men det är samtidigt en sådan allvarlig sak att vi inte kan ignorera problemet med tanke på att vi bor på värsta tänkbara stället ur fästingsynpunkt. Det räcker alltså att en endaste fästing som bär på smittan sätter sig för att hunden ska drabbas av sjukdomen.

    Och faktum är att var tionde fästing bär på smitta, alltså bakterien ehrlichia som kan orsaka sjukdomen ehrlichios, även kallad fästingfeber.
    Den ger influensaliknande sympton med feber, kraftlöshet, muskel- och ledvärk och försvagar immunförsvaret.

    Flisans veterinär har fått tagit bort två av sina egna hundar i sjukdomen och en släkting till mig hade en hund som också han dog av sjukdomen. Just därför är det inte ett lätt beslut.

    Som tur är så har ju whippet en sån päls där det bör vara enkelt att hitta fästingar innan de hinner sätta sig så vi ska verkligen ta oss en ordentlig funderare på hur vi ska göra.

    Jag återkommer!

    SvaraRadera
  4. Absolut räcker det med en enda fästing, MEN av alla dom medlen man kan använda så får dom ju ändå ett par fästingar. Så det går likabra utan.
    Att var 10.e fästing bär på smittan veti17, vart hittade du det? Min förra hund och mina katter har haft sjukt mycket fästingar, vi talar om flera 100tal men ingen har blivigt sjuk. Ja fundera ni noga, kanske kan ni prova en sommar utan för att äns se om hon får några fästingar.
    Jag har faktiskt aldrig vart med om något djur som blivit dålig av fästing, däremot sätt och hört om flera som blivit sjuka/tappat päls av medlen mot fästing.

    SvaraRadera
  5. Skönt att höra att ingen i din närhet blivit sjuk av fästingar :) I min närhet är det som sagt det motsatta :(

    Ja vi kanske ska ha lite is i magen och se om fästigarna verkar "gilla" Flisan eller inte.

    SvaraRadera
  6. Ja de är synd att det hänt fler i din närhet, förstår om du blir orolig för fästingar då.
    Tänk såhär också, om fästingar skulle vara så farliga, tex.om nu var 10.e bär på smittan, då skulle nog alla harar, igelkottar, fåglar, rådjur, älgar, rävar osv. dö ut, för de är proppfulla med fästingar.

    SvaraRadera
  7. Jag håller med dem som säger inget gift. Jag har aldrig haft på mina. Jag tycker giftet känns mycket värre. Farlig fästing får man ju KANSKE, men giftet får man ju SÄKERT! År efter år efter år. Nej, hu. Whippet är ju väldigt bra på så vis att det är jättelätt att hitta fästingarna. De trivs heller inte så bra eftersom de inte har någonstans att gömma sig direkt. Tror mina har haft 5 sammanlagt. Samtliga har suttit bakom ören och på halsen. Vet också att tikar kan få i vecket runt vulvan så där får man kolla då och då. Lycka till. Vilket beslut ni än fattar så kommer det att vara rätt för er :)

    SvaraRadera
  8. Jeanette, det var inte många, det låter verkligen lovande! Känner jag mig själv rätt så kommer det vara undersökning av Flisan under lupp när hon har varit ute i naturen :)

    SvaraRadera
  9. När jag använt fästingmedel på Aston så har jag kört med Frontline eftersom jag även har katter. De tål inte de andra fästingmedlen, så då blir ju valet enkelt!

    SvaraRadera