tisdag 15 november 2011

Då var det dags

Då var det dags, vi har pratat om att skaffa oss en hund en längre tid. Det har varit ganska mycket förberedelser, speciellt att komma upp med en hållbar plan var hunden ska vara på dagarna då vi båda jobbar.

Vi är väldigt nöjda med lösningen:

Fas 1
Första fasen är när valpen kommer hem. Jag kommer vara hemma med valpen första veckan och Per kommer att jobba som vanligt. Vi kommer även att ställa oss i kö för en dagisplats.

Fas 2
Andra fasen är lite längre. Per kommer att jobba hemifrån i ca två månader och jag kommer vara ledig på fredagar och under den tiden så växer valpen till sig och anpassar sig till sin nya miljö och förhoppningsvis blir hon även rumsren under den här fasen.

Under den andra fasen kommer vi även att låta hunden bekanta sig med bådas våra arbetsplatser på kvällstid så det är lugnt och skönt och inte så mycket folk.

Fas 3
I tredje fasen kommer jag mestadels ha valpen med mig till jobbet. De gånger jag inte kan ha valpen på jobbet kommer Per att jobba hemifrån alternativt om det rör sig om halva dagar eller möten kan Per och jag avlösa varandra. Vi har sådan tur att jag jobbar granne med Humlegården och ännu mer lyckosamt är att Humlegården har inhägnad rastplats för hundar.


Fas 4
Fjärde fasen är när valpen växt till sig och blivit drygt 6 månader. Då kommer vi att försöka hitta ett bra schema så hunden dels är med mig på jobbet men även på dagis. Dels avlastar det mig på jobbet men den största fördelen är för att hunden ska få träffa andra hundar och på så sätt bli en mer social och glad hund med många kompisar.

Vi kommer att känna oss för hur fördelningen ska se ut, men så här i förhand så tror vi att det kanske är lagom med 2 eller max 3 dagar i veckan på dagis.

Vilken ras blir det?
Vi har under en längre tid funderat på vilken ras som skulle passa oss. Det är mycket som ska stämma med temperament, behov, storlek och om vi ska ha en tik eller en hane.

Vi fastnade snabbt för vinthundar, de passar oss väldigt bra då de är ”antingen eller” hundar. De gillar fysisk motion, vara ute och speciellt förstås springa, men hemma är de riktiga soffpotatisar som älskar att sitta nära för både värme och gosa. De är relativt tysta hundar vilket också passar oss bra då vi bor i lägenhet.

Det finns olika storlekar av vinthundar och den vi bestämde oss för är en mellanstor ras, whippet!

När vi väl bestämt oss för whippet så har vi sökt och sökt och sökt efter kennels som föder upp whippets i Sverige. Vi hittade flera men tillslut föll valet på http://www.sommarhagens.se/. De skulle få valpar i början på november vilket passade oss utmärkt. Dessutom så har de väldigt stiliga hundar och vi blev väldigt förtjusta i båda tiken och hanen som skulle paras.

Mor och Far ser ut så här:




Mamma Java

Pappa Riki


Av nio valpar från kullen så var fem tikar. Vi hade på förhand bestämt oss för att vi skulle ta en tik och när vi såg den här bilden, då 2 dygn gammal, var det ganska självklart vilken det skulle bli:
Speechless (efter en låttitel av Lady Gaga)



Speechless är den avgjort minsta valpen i hela kullen, det är hon som är överst vid mölkserveringen nedan på bilden 9 dagar gammal:


Vi är nu 2½ (2011-12-03) vecka bort från att åka ner till Ystad och träffa henne för första gången. Det ska bli superkul att få träffa Speechless, för det är nog första gången hon kommer att få höra sitt kommande tilltalsnamn, Flisan!

Bilderna i detta inlägg är hämtade från http://www.sommarhagens.se

Planerat datum för att hämta hem Flisan till Stockholm är 2012-01-03.

Nedräkningen har börjat, åh vad vi längtar!

7 kommentarer:

  1. Superfint, ska bli megakul när vi får hem henne ... 1½ månad kvar =)

    .per

    SvaraRadera
  2. Jättetjusigt. Ska bli jättekul att få följa Flisans uppväxt. Men du glömde nämna att Mormor ska komma ner och sköta om åxå.
    Det kommer säkert att bli många kort tagna framöver har jag en känsla av. Mormor längtar åxå.

    SvaraRadera
  3. Hej! Vilken söt blogg till en söt liten tjej! Ni har gjort ett superbra val av hundras, ni kommer INTE att ångra er. Jag är helt övertygad om att lilla Flisan kommer att få det jättebra hos er :). Jag kommer att följa bloggen slaviskt!

    Hade bra! Hälsningar från "farmor" Fia och pappa Riki :)

    SvaraRadera
  4. Jag är verkligen ingen blogg-människa, men denna blogg kommer jag att följa med stort intresse.
    Flisan är jättesöt!

    Kram
    Moster Camilla

    SvaraRadera
  5. Jättefin blogg, och mycket gulliga hundar.

    Lillan

    SvaraRadera
  6. Vilken söting!! Det var ju superfint med grå/vit päls. Grattis till er alla tre!

    SvaraRadera
  7. Gud vilken söt ras ni valt! Tokseriös blogg, men hade inte väntat mig ngt annat från dig :) Kommer följa den med spänning...

    SvaraRadera