söndag 22 april 2012

Hundlek på Gärdet

I Lördags var vi ute med Flisan så hon skulle få springa av sig lite överskottsenergi som hon har samlat på sig under veckan. Men lika viktigt var det nog att rasta matte och husse också. Speciellt matte som behöver röra på sin dåliga rygg.

Vi begav oss till Gärdet denna mulna men torra lördagseftermiddag. Och vilken eftermiddag vi fick! En massa roliga lekkompisar fick Flisan bland andra Whippettjejen Bella som är 7 år gammal. Vi slog följe en lång stund och lekte med bollar och hade kul. Vi träffade även en två mopsar som lekte så fint med Flisan och som lät som en perkulator efter bara några minuter. Flisan fick även träffa en annan vinthund som var en blandning mellan greyhound och whippet. De jagade varandra så det stod härliga till. Flisan hade inte en chans att hinna ifatt utan låg hack i häl och skällde som aldrig förr. Hon var så förvånad över att träffa någon som var snabbare än henne själv.

Lite småläskigt kan det vara mellan varven när stora hundar kommer springande mot oss över Gärdet. En lekfull labrador som inte hade något hyffs men som var totalfokuserad på godiset jag hade i fickan, ohyffsad men snäll tack och lov. Det kom också en faraohund springande från ingenstans som var väldigt snäll, lekfull och snabb där vi inte så skymten av matte eller husse förrän efter en lång stund. Det är lite obehagligt tycker jag, speciellt eftersom de är ganska stora. Blir Flisan påsprungen av en sån stor hund så kan det gå illa.

Men inga missöden förutom ett litet när en foxterrier kom springade och ville vara med och leka med bollen. Han blev sur när Flisan var framme och nosade på sin (!) boll och sa ifrån på skarpen så Flisan pep i högan skyn och sprang därifrån ylandes. Jag blev på min vakt och gick och kollade så Flisan inte hade fått sig någon skada men som tur var blev hon bara rädd. Det gäller att hålla sig lugn i såna situationer och den här gången lyckades jag bra. Ägaren till foxterriern var framme på en gång och tog med honom därifrån.

Här kommer lite bilder från vår långpromenad:

2 kommentarer:

  1. Vet inte vad jag skall säga,men terrier är en terrier,Zeppo är en terrier och kaxig,labrador ok,tänker på våran Golden snäll nästan hamig.
    Hoppas ryggen blir bättre inför vattenskidor i sommar????
    Carin

    SvaraRadera
  2. Ha ha! Carin, det blir nog inga vattenskidor för mig med min rygg :)
    Men jag känner redan en liten förbättring efter två besök hos sjukgymnasten.

    SvaraRadera