måndag 26 mars 2012

Alby Friluftsgård

Vi har varit superaktiva under hela semesterveckan. Vi har dessutom haft fantastiskt väder nästan hela veckan. En av dagarna åkte vi ut till Tyresö för att spendera dagen med familjen Gamrell. Flisan var nu inte lika försiktig kring barnen utan lekte med dem när de kastade frisbee och bollar som hon fick springa efter. Det blev även korvgrillning och vi var alla leriga från topp till tå när vi promenderade hemåt till Gamrells där vi blev bjudna på världens godaste varma mackor.


Stort tack till Camilla, Anders, Dante, Adam och Charlie för en härlig dag!

Underbart är kort


Hela familjen Eriksson är tillbaka på jobbet. Ingen av oss var glad över att behöva kliva upp i morse. Vi konstaterade även att vi hade tappat en semestertimme. När jag ropade på Flisan i morse: -Kom nu Flisan det är dags att gå till jobbet. Flisan tittar på mig som om jag inte är riktigt klok sedan vänder hon på tassen och går och lägger sig i sängen.

Husse fyllde 38 år igår

Flisan undrar...

fredag 16 mars 2012

Sovstil ver 3.0

Flisan visade upp en av många roliga sovstilar i går kväll. Man behöver ingen TV när man kan titta på Flisan och kikna av skratt. Dessutom låter hon väldigt roligt när hon tycker något är mysigt eller skönt. Hon knorrar och hummar, jag kan inte beskriva det på något annat sätt. Jag ska försöka få med det på film någon gång.

Stressigt

...för somliga men inte för Flisan


Matte var så stressad på eftermiddagen så hon höll på att gå upp i atomer, för att få allt klart innan semestern. Men som tur är så har Flisan världens bästa husse som kom och hämtade henne vid tretiden. Då tog de en promenad i Humlegården och sedan fick Flisan följa med husse till jobbet på Nordea i stället. Som ni ser så är det lite mer spartansk inredning där men Flisan somnade in ändå.

Sista arbetsdagen idag

...innan vår semestervecka startar.


Nio arbetsfria dagar ligger framför oss. Inte för att det blir någon solresa med pool som på bilden men en massa andra härliga saker. Skogsutflykter, Flisanrace på ängarna och besök på hundcafé. Vi ska fokusera på att göra saker som Flisan tycker är roligt. Tycker hon att det är roligt så tycker vi att det är roligt!

torsdag 15 mars 2012

Ny vägning


Idag vägde husse Flisan igen och nu är hon uppe på 7,2 kg. Vad hände med vår lilla tjej?! Nu börjar hon bli riktigt stor. När man ser henne på håll så slås man av hur vacker hon är. Hon går som en liten aristokrat - ja när hon inte drar armen av mig förstås...

onsdag 14 mars 2012

Sluta dra


Ibland undrar jag om Flisan föddes till slädhund...
Jag kan bli uppriktigt förvånad över vilken styrka som finns i hennes graciösa kropp. När hon blir exalterad och parken, jobbet, hemmet eller ängen närmar sig så börjar hon dra och forcera så hon stegrar sig. Det gillar vi inte!

Nu har vi börjat hårdträna för att få bort detta beteende. Husse är bättre på att träna detta än matte men idag på lunchen fick Flisan och jag äntligen (!) lite framgång. Hon lyssnar nu på mitt kommando: Gå fint. Kanske var det jag som hade rätt mental inställning och dessutom fickan full med Flisans favoritgodis.

Äntligen har hon förstått att om hon går fint när jag säger det så får man massor med godis och dessutom löjligt mycket beröm. Hon söker också ögonkontakt under tiden. Frågan är nu bara om hon kommer ihåg vad vi har lärt oss när vi ska gå hem från jobbet.

tisdag 13 mars 2012

Sommarhagens Alejandro "Texas"

I helgen var Sommarhagens Alejandro som kallas för Texas med på sin första inofficiella utställning på Frösö Park där han blev BIR- och BIG-valp. Det är alltså Flisans bror!

Han är väldigt snygg även för ett otränat öga. Flisan är väldigt stolt över sin bror och hoppas att de kanske ses snart i framtiden. Här kommer några skrytarbilder från utställningen.

Fotograf: Maidie Rosén

Fotograf: Maidie Rosén

måndag 12 mars 2012

Besök på Hundöarna

I lördags var vi på Hundöarna vid Drottningholms Slott. Husse Magnus kom och hämtade upp oss med Flisans bästis Nora. Flisan och Nora är kompisar sedan födseln men det här var faktiskt första gången de träffades.

Vi hade strålande väder med sol från en klarblå himmel och varmt i luften. Men detta gjorde också att öarna var extremt leriga och Flisan var geggig från topp till tå. Tur att hon hade sin jacka på sig som tog den värsta smällen i gyttjan.

Nora och Flisan såg ut som två kossor som släpptes ut på grönbete efter vintern. De jagade varandra så löven yrde. Sedan kom andra hundar som också var med i leken. Det gick väldigt vilt till ett tag och då sprang Flisan undan i rena förskräckelsen. Det är bra att hon har lite självbevarelsedrift. Men efter vilan kom hon tillbaka men sökte sig då till de lite mindre hundarna.

Men det var inga missöden utan alla lekte och hade kul.

När katten (=matte) är borta...

I torsdags var det en hektisk dag på jobbet. Många problem och jobbiga samtal avlöste varandra. Mitt i ett sånt här samtal då matte är helt fokuserad passar Flisan på. Hon ser ett gyllene tillfälle att testa något hon aldrig testat förut. Resultatet ser ni nedan:


Och här en närbild. Mina fina moccaskor är utom räddning. Behöver jag säga att Flisan fick bannor för detta? Det blev många fy fy fy och titta djupt i ögonen. Jag vet inte hur mycket som gick in för efter en stund började hon vifta på svansen.

Nytt halsband


Flisan har fått ett nytt halsband. Det är ett riktigt konstverk gjort av Julia Eldh. Halsbandet är 2 cm brett och gjort i älgskinn och broderat med tenntråd. Hon kommer bli så fin vår lilla Flisa. Nu ska jag bara köpa till ett fint svart läderkoppel.

Gå gärna in och titta på Julia Eldhs hemsida. Där kan ni se många fantastiskt fina saker hon gör i olika färger och variationer. En länk hittar ni till höger under - Bloggar och hemsidor vi följer.

Bilder på Flisan i detta fina halsband och koppel kommer senare.


Magsjuk


Är det inte det ena så är det det andra. Flisan har som sagt inte varit riktigt kry. Hon har slutat nysa och fnysa så förkylningen är hon frisk i från. Men i helgen blev hon dålig igen och den här gången var det magen som spökade.

När vi åkte bil i lördags så kräktes hon två gånger i bilen. Hela lunchen kom upp. Flisan har aldrig blivit åksjuk tidigare men kanske var det Magnus ryckiga körning som gjorde det ;)

Men efter detta så ville hon inte äta som hon brukar och åt bara halva portioner och när vi var ute så var hon även lite lös i magen. I går tillbringade Flisan hela dagen sovandes på soffan trots det fina vädret. Jag tror det var det som behövdes för i dag mår hon mycket bättre. Hon är med på jobbet som vanligt och verkar må hur bra som helst. Hon åt inte riktigt upp all mat i morse men tillräckligt för att jag inte ska oroa mig.

onsdag 7 mars 2012

Förkylning


Flisan är förkyld :(

Hon nyser och frustar. Inte bara en gång då och då utan mer frekvent. Självklart blir jag orolig och började fundera på om det kunde vara noskvalster. Fram med ficklampa och lysa nosen i går kväll. Vi hade så klart googlat för att veta vad vi skulle leta efter men det var inte det lättaste. Vi kunde i alla fall inte se några och alla symptom stämde heller inte med noskvalster.

Efter lite rådfrågande bestämde vi oss för att avvakta några dagar. Flisan verkar fullt frisk i övrigt. Hon äter som hon ska och sover och leker och verkar inte må dåligt. Men ger nysningarna inte med sig kommer jag ändå ringa och fråga veterinären.

Jag läste i ett nyhetsbrev som jag fick av vår veterinär att det kan vara ett förkylningsvirus och sådana behandlar man inte. Hon rekommenderade mycket vila och bara kortare promenader.

Men som sagt ger det inte med sig så bokar vi ett besök för att kunna utesluta noskvalster.

tisdag 6 mars 2012

Tandfen


I kväll kommer nog tandfen till Flisan. Frågan är bara vad hon har med sig för skatter. Leverpastej kanske eller kyckling?

Första tanden är tappad

Jaha, då går den 6 mars 2012 till historien. Flisan har tappat sin första tand. I ärlighetens namn vet jag inte riktigt när det hände men nu är en av framtänderna borta i alla fall. Jag försökte få med detta på bild men Fröken Flisan var inte på sitt mest samarbetsvilliga humör. Vår lilla tjej börjar bli stor :)

måndag 5 mars 2012

Mormors Albin

Har ni sett vilken stilig kille som poserar så fint vid Ingestrand utanför Arvika. Efter påsk hoppas vi att Mormor och Albin kommer och hälsar på oss igen. Flisan saknar Mormor som sjutton och vill gärna lära känna Albin lite bättre.

Soliga Sköna Söndag

I går tog vi en promenad i vad som såg ut att vara en strålande höstdag. På Djurgården låg eklöven kvar i backarna och lyste i härliga höstfärger. Men i luften kunde man ana att våren är på vägen. Solen värmde så Flisan var utan täcke under leken, sen åkte det på igen när vi masade oss hemåt.

Skogsnymf

Perfect day

Vilken fantastisk dag vi hade i skogen i Lördags ute i Tyresta Nationalpark. Vi var ute i nästan 5 timmar. Solen sken från en klarblå himmel och det var varmt och skönt i solen och småkyligt i skuggan. Skogsvägarna var rena skridskobanan så vi gick i skogen i stället. Flisan och Gloria fick vara lösa nästan hela tiden utom vid de större lederna. De var så duktiga båda två och kom på inkallning.

Flisan och Gloria kom väldigt bra överens. Gloria hade en ängels tålamod med Flisan som hoppade och skuttade och ville busa hela tiden och bita Gloria i örat. Men hon fräste ifrån ena sekunden och viftade på svansen i den andra.

Efter ett par timmar så härjade de runt ordentligt och jagade varandra och hade så kul och Flisan lugnade ner sig med valpbuset efter hand.

Är man en valp så blir man trött även fast man har så roligt. Vi tog en lång rast i skogen och åt lunch. Då blev det hemgjorda köttbullar till Flisan och äggmackor till oss andra. Vovvarna fick vila någon timme och Flisan somnade i solen bland ljungen men fick även en liten tupplur i mattes knä.

Här kommer lite bilder som är tagna under dagen:


Vi har redan bestämt att det blir ett återbesök under semesterveckan i mars och då ska vi grilla korv också. Stort tack till Lillan och Gloria för en härlig dag!

Behöver jag säga Flisan sov i bilen hem och resten av kvällen :)

fredag 2 mars 2012

Tyresta Nationalpark


I morgon ska vi på utflykt till skogen i Tyresta Nationalpark. Jippiiiiiii...

Vi packar ryggsäcken med lunch till oss alla och en kaffetermos och så beger vi oss ut i skogen. Vi ska möta upp Lillan och Gloria på parkeringen och då får Gloria och Flisan träffas för första gången. Jag tror vi kommer få en fantastisk dag ute i skogen och SMHI har lovat sol från en klarblå himmel. Jag vågar lova många fina bilder senare i  helgen.

Tyresta Nationalpark och naturreservat är ett av de största orörda skogspartierna i Sverige utanför fjällvärlden. Området har en av de finaste urskogarna söder om fjällregionen och 1993 inrättades Tyresta Nationalpark som nummer 23 i raden i Sverige. Kortfattat löd motiveringen: "...i syfte att bevara ett representativt prickdalslandskap med värdefull natur, särskilt de omfattande urskogarna".

Vi gör framsteg


I morse så hade jag en stor framgång på morgonpromenaden till jobbet. Vi var ute i ungefär 45 minuter och stannade i Humlegården så Flisan fick vara lös en liten stund. Hon är duktig på att komma när man ropar men har lätt för att sticka iväg och hälsa på andra hundar. Hon har ju dessutom ingen koll på om den andra hunden vill eller inte så det är lite knepigt och jag får ha ögon i nacken.

I morse var hon beredd att sticka, hon såg en hund på håll och tog några språng framåt. Då plockade matte fram sin djupa stämma och ropade: - STANNA!
Hon tvekade och vände sig om och tittade på mig. Då ropade jag igen lite lägre men bestämt: - Flisan - stanna. Och hon stannade och vände om och sprang fram till mig. Då fick hon en godis och så mycket beröm att hon gjorde en liten glädjedans.

Yes, min lilla vovve lyssnar på mig när det gäller (i alla fall den här gången...)

torsdag 1 mars 2012

Utvärdering


En sådan här hund - Coton de tuléar - lekte Flisan precis med i Humlegården. Flisan har upptäckt att jobbet som vice Ekonomichef tar sig, det är inte så tokigt trots allt.

Hennes utvärdering lyder så här: - Jag får ju gå ut ganska ofta och leka, äta god mat och hälsa på snälla kollegor. I bland är det lite långtråkigt men då gömmer matte godis i grisen och då blir det kul igen. Det blir inte lika mycket gos som tidigare men matte brukar lyfta upp mig i knät så jag får vara med vid skrivbordet och då passar vi på att gosa lite samtidigt. Sedan ser jag alltid till att supergosa med matte på kvällen i stället.

Namnsdag - Albin


Idag har Albin namnsdag, det ska vi fira! Hoppas Mormor bjuder Albin på någon extra smarrig mat idag och kanske en extra spännande promenad. Många grattiskramar och nospussar från det Erikssonska hemmet.


Plurr


Ungefär så här såg det ut för husse när vi var ute och tog kvällspromenaden härom kvällen. Fast kanske till och med värre för han hade inga gummistövlar på sig utan gympaskor. Vi utforskade ett nytt promenadstråk i mörkret och husse vägrade att lyssna på matte och Flisan när vi sa att den där pölen är nog ganska djup under isskorpan...

Flisan blev lite förskräckt, men inte av plurret utan för att matte skrattade så mycket så hon nästan kissade på sig.