måndag 11 mars 2013

Kennelhosta

Trots vaccination så fick Flisan kennelhosta i helgen. Det var riktigt riktigt obehagligt och Flisan mådde så väldigt dåligt. Det började vid 12 tiden natten mot lördagen. Flisan började hosta och hulka och det kom upp slem och skum vid nästan varje hulkning. Min första tanke var att: -Åh nej, inte är det väl magen som krånglar igen. Sedan fortsatte hostningarna varannan minut hela natten. Eftersom det kom slem hela tiden så hoppade Flisan ner och upp i sängen eftersom hon inte ville "kräkas" i sängen men efter flera timmar är hon så slut så hon kommer och buffar på mig med nosen och säger: -Matte, jag är jättetrött och jag orkar snart inte längre. Lilla söta Flisan, jag visste inte vad jag skulle säga eller göra utom att hålla mig vaken och vaka över henne. Tillslut var hon HELT slut och orkade inte hoppa ner från sängen utan hostade slem på sängkläderna vilket hon inte tyckte om.

Per och jag hjälptes åt att vaka över henne och hon fick inte mer än någon minuts vila åt gången. Stackars stackars Flisan. När klockan var 07:00 ringde jag vår veterinär Ylva Trygger och chansade att hon skulle vara tillgänglig men som otur var, var det ju helg. Då ringde jag Bagarmossens Djursjukhus och de trodde först att hon fått något i halsen som fastnat. Då fick ju matte så klart smått panik. Hade jag haft en helikopter så hade vi tagit den in till akuten. På med kläder och fram med sommarbilen med sommardäck :/
Iväg till Bagarmossen där de snabbt konstaterade kennelhosta. De gjorde ingenting utan 2.040 kronor och två timmar senare skickade de hem oss med diagnosen kennelhosta.

Vi var alla tre helt slut vid hemkosten så Flisan och jag gick och la oss efter att vi ätit frukost och sov i tre timmar. Husse kom däremot in i andra andningen och gav sig ut på en löprunda (!)

Vid det här laget hade Flisans hostningar börjat ge med sig något och sent på kvällen hade de upphört helt och hållet. Hela familjen sov som klubbade sälar hela natten och vaknade något så när fulla med energi på söndagen.

Behöver jag säga att våra helgplaner inte riktigt såg ut så här...

Matte superorolig med Flisan i knät
 Flisan i väntan på veterinären
 Flisan: -Matte, lovar du att han är snäll? 
 Matte: -Du är en sån duktig tjej, du sköter dig perfekt!
Flisan helt utslagen efter en sömnlös natt

3 kommentarer:

  1. Men stackars lilla Flisan! Fy vad hemskt! Aston och jag skickar en massa krya på dig-kramar!

    SvaraRadera
  2. Hostan har gått över supersnabbt. Flisan hostade ett dygn, intensivt mellan 24:00 till 08:00 men sedan bara mindre och mindre för att vara helt borta på kvällen. Linda hade fått ett mess där någon sa att det kan gå över snabbt, speciellt om de är vaccinerade.

    Skönt för alla inblandade att det inte var något allvarligare och att det gick över snabbt. Tror aldrig jag sett Flisan så trött.

    SvaraRadera
  3. Hej, skriver om kennelhosta. Kan ni kontakta mig?
    mvh
    Leif Oldenburg, reporter Metro
    08-402 20 65
    070-667 75 51

    SvaraRadera