onsdag 9 oktober 2013

Mycket att göra idag

Bild: The Daily Routine...

7 kommentarer:

  1. Har Fröken Flisan börjat att löpa än?

    SvaraRadera
  2. Hej på er! Först vill jag bara säga vilket underbar blogg jag tycker att du och flisan för! Jätteintressant att läsa för min del, som också riktigt gärna vill ha en Whippet. :D Jag har inte heller haft en hund tidigare och går fortfarande i skolan på gymnasiet, så jag har förstått att det kommer att dröja ett par år innan jag skaffar hund, eftersom att jag vill resa lite efter studenten. Det är också vad jag vill fråga dig om - Hur tycker du att resandet till olika platser fungerar i och med att ni har hund?

    Tack för svar och fortsätt gärna med denna underbara blogg!
    Mvh, Emelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emelie,
      Vad kul att du gillar bloggen, vi har roligt när vi skriver den också och vi blir extra glada när vi får kommentarer från våra läsare.

      Whippet är en helt fantastisk ras och jag har inga som helst problem att förstå att du fastnad för just den :)

      Jag tycker att det fungerar bra att resa med hund. Men självklart krävs det ju mer planering än om man bara har sig själv att tänka på. Det gäller att göra lite efterforskning innan så man vet att hotellet/bussen/tåget tar emot din hund. Flyger man så är det ju särskilda regler kring detta också så klart och det kan skilja mellan flygbolagen så här gäller det att läsa på och kolla extra noga. Flyger man utomlands måste man kolla vilka regler som gäller i just det landet med giltigt pass och vaccinationer.

      Sedan är det ju väldigt individuellt hur hunden reagerar på resandet. Flisan är en cool tjej som klarar av flygresan bra även om hon inte gillar det speciellt bra. Åka bil däremot tycker hon inte om. Där gäller det att ta det i kortare etapper och anpassa resan efter vad som är bäst för Flisan. Men vanligtvis använder vi bilen när det ska hända något roligt och då blir det ändå en positiv sak i slutänden. Vi märker också att hon långsamt vänjer sig men hon kommer aldrig tycka om det.

      Att komma till nya platser är aldrig något problem. Så länge matte/och eller husse är med kan hon åka till Universums ände och ändå vara nöjd.

      Men ska man ta med sig hunden på resan så ska man nog fundera på varför. Kommer Flisan ha roligt på den här resan? Om inte så kanske det är bättre att fixa en hundvakt som hon trivs med och åka iväg utan hund.

      Hoppas detta var lite svar på din fråga om resandet. Och som sagt det är ju väldigt individuellt vad som fungerar för dig och din (framtida) hund.

      Hälsningar
      Linda & Flisan

      Radera
  3. Hej igen!

    Tack för väldigt bra svar. Känns som att jag har fått några av mina föraningar bekräftade. ;) Ja, Whipet verkar ju på det hela vara en riktigt cool ras som trivs med det mesta, som du säger, vilket också är en av anledningarna till min kärlek för dem.^^
    Det är alldeles för lätt att bara sitta och drömma sig bort när möjligheten att faktiskt skaffa hund ligger så långt fram i tiden, men jag kan bara inte låta bli!^^

    Jag upptäckte precis er söta lilla blogg så jag har inte alls hunnit läsa igenom alla inläggen så du kanske redan har svarat på min följande fråga; Hur stor är er lägenhet?
    För tillfället bor jag i en pytteliten etta på 17,5 kvm, i ett lägenhetshus som liknar studentkorridorer, så därför blev jag väldigt förvånad när jag här om dan såg en man kliva ut genom sin lägenhetsdörr med sina TVÅ(?!) hundar... hur han få plats med dem har jag ingen aning^^ Men jag både gissar och hoppas på att dem hundarna är ute mycket och promenerar och leker. :)

    Mvh, Emelie

    SvaraRadera
  4. Hej igen,

    Vi bor i en 3:a på 83 kvm. Jag tror nog att det kan fungera med hund i en liten lägenhet beroende på hur aktiv man är med sin hund utanför hemmet.

    Flisan är en riktig soffpotatis hemma även om hon får lite lekryck varje kväll och vill busa på alla möjliga tänkbara sätt och vis. Utomhus däremot är hon allt annat än en soffpotatis. Där skall det helst vara fullt ös medvetslös om hon får välja.

    Men här gäller det ju att välja ras efter vad som passar i din vardag, nu OCH i framtiden. Är du superaktiv spelar det inte så stor roll för en del raser hur stort/litet du bor får då får de ändå utlopp för sin energi utomhus. Det är bara att läsa på om hundraserna och gå på deras egenskaper snarare än utseende ;)

    Med Flisan fick vi allt. Härliga egenskaper som passar oss perfekt i kombination med världens sötaste och vackraste hund.

    Hälsningar från en partisk matte :)
    /Linda

    SvaraRadera
  5. Hej och tack igen Linda för att jag känner mig ännu lite klockare! :)

    Mm det är många beslut att fatta innan man skaffar hund såklart. Ja, jag får tänka efter noga på alla punkter, så tack igen för riktigt bra råd och hälsa till lilla söta Flisan!

    Mvh, Emelie

    SvaraRadera