tisdag 29 januari 2013

Kräks blod!


Flisan vet minsann hur man får matte nervös! Idag var jag på väg att slå på stora trumman. Flisan åt ingen frukost i morse men verkade i övrigt nöjd. Nåja, hon verkade ju inte supernöjd att behöva gå till jobbet med matte något som hon annars tycker är kul. Men hon följde snällt med och gjorde både nr 1 och nr 2 på vägen. Jag hade med mig lite av frukosten till jobbet och tänkte att hon kanske ville ha den när hon vaknat till ordentligt, men icke. Inte ens ett kex eller en godisbit ville hon få i sig.

Hon la sig och sov men vid 11:30 så blev hon nervös och började vanka omkring. Till slut börjar hon hulka och jag hinner precis få fram en tidning och så kräks hon. Jag höll på att svimma när jag upptäckte att det var blod i kräket. Skummigt slemmigt kräk som var rosa/rödfärgat. Paniken börjar bryta ut och jag ringer så klart husse på en gång. Jag ser till att Flisan lägger sig och vilar i sin korg och vi bestämmer oss för att ringa Flisans veterinär Ylva Trygger. Telefonsvararen går igång då hon är upptagen med annan patient så hon ber mig skriva ett sms. Med skakiga fingrar skickar jag det på en gång och beskriver situationen. Jag ringer till min kollega Linda som är Bettans matte och visar kräket och hon blir minst lika skärrad som jag. Snabbt skriver jag ut en kopia av vår Agriaförsäkring och googlar upp alla telefonnummer och adresser till Stockholms tre största djursjukhus med akutmottagning. Rätt var det är så står husse i dörren och är nervös han också, allt medan Flisan ligger i sin säng och storögd undrar vad som står på. Matte och husse packar ihop och går ut en sväng med Flisan i väntan på att Flisans veterinär ska ringa upp. Ute piggnar Flisan till och är sig själv igen och ungefär samtidigt ringer Ylva Trygger.

Ingen fara säger hon. Det går kräksjuka hos hundarna och det är väldigt vanligt att ett blodkärl blir skadat när hunden hulkar och kräks. Så länge det inte är levrat blod eller klumpar av blod och det var det ju inte. Jag säger att jag fortfarande är nervös men hon ställer fler frågor kring allmäntillståndet och det är det ju inget fel på. Hon säger att jag kan återkomma när som helst om jag har fler frågor eller om läget förändras annars så ska Flisan bara ta det lungt och vi ska försöka få i henne lite lättsmält mat senare i dag i form av fisk och ris. Om hon fortsätter matvägra så rekommenderar Ylva oss att köpa canicur för att lugna Flisans mage och samtidigt försäkra oss att hon får i sig de viktigaste näringsämnena.

Vilken pärs! Matte åldrades flera år på bara några minuter. Som tur var kan husse jobba hemifrån på eftermiddagen och han har nu rapporterat att Flisan har ätit en liten portion med ris och fisk och ligger nu inbäddad på gästsängen brevid skrivbordet där han sitter och jobbar.

Flisan inbäddad av husse

Flisan mitt lilla hjärtegull, hon får ju inte skrämma matte sådär! Ikväll blir det minsann ingen sen kväll på jobbet - i kväll blir det supergos med min lilla sjukling.

3 kommentarer:

  1. Ja det blev lite stressigt där en stund =) Men nu är det bättre. Flisan äter överkokt ris (ska vara överkokt för hundar)och lax. Andra gången för idag sen hon kom hem så det är nog ingen fara. Snart ska vi ta en promenad och se om hon behöver gå på toaletten. Sen blir det rast o vila o vänta på mamma för supergos :)

    SvaraRadera
  2. Tack och lov att det ordnade sig. Ni får inte skrämmas så. Canikur har Albin också ätit, det är bra.
    Många nospussar från Mormor och Albin. Hoppas det har gått över nu.

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig vetat att det kan gå kräksjuka bland hundar,man blir ju jätteorolig när det händer. Flisan får krya på sig.
    Ca

    SvaraRadera