tisdag 18 juni 2013

Halta Lotta


Nu är matte orolig!

Flisan gjorde sig illa igår kväll :(
Vi var i Humlegården efter jobbet och lekte när Flisan sprang efter bollen och tvärnitade och skrek till. Jag tror aldrig jag har hört Flisan skrika så jag vände mig om och tittade efter en annan hund. Något hände när Flisan tvärnitade efter bollen och det gick så snabbt så jag hann inte se vad det var. Jag såg att hon haltade på vänster framben och sprang fram och undersökte benet ordentligt. Jag gick igenom trampdynorna och kände efter ordentligt mellan varje tå men kunde inte hitta någonting. Flisan lät mig gå igenom hela benet och varje led utan att hon rörde en min. Ändå haltade hon när vi långsamt gick därifrån. Jag satte mig ner i gräset och tänkte att hon skulle få vila benet lite och hon la sig tillrätta i mitt knä. Självklart ringde jag till husse i Indien för att rådgöra. Vi bestämde oss för att avvakta för att se om det blev bättre eller sämre.

På kvällen hemma låg Flisan och sov i soffan men vid ett par tillfällen när hon ändrade ställning och tyngden kom på benet så pep hon till. Då ringde jag Lillan. Hon bad mig kolla igen om benet var svullet eller varmt men jag kunde varken känna eller se någon skillnad från hennes andra framben. Lillan trodde det kunde röra sig om en stukning eller sträckning så vi bestämde oss för att avvakta.

Det blev en kort kvällskiss bara ute på gatan och jag lyfte ner Flisan från sängen och soffan för att hon inte skulle belasta benet i onödan. Nu i morse ser jag att hon fortfarande haltar men kanske kanske aningen mindre.

Med tanke på att det är en stundande midsommarhelg framför oss så tror jag ändå jag ska skicka ett e-post till vår veterinär Ylva Trygger bara för att rådgöra med henne och se om hon tycker det är värt att hon får ta sig en titt, det kan ju aldrig skada. Hoppas hon inte har tagit semester bara. Fortsättning följer...

PS. I övrigt är Flisan precis som vanligt och verkar inte nämnvärt besvärad av benet.

4 kommentarer: